Italgyártási technika Németországból

Többletérték:átfogó kínálat + külön bemutatók

Technológiai trendek

Fókuszban az üzemeltetési költségek és a környezetvédelmi szempontok

 

A november 10-12-én, a nürnbergi Vásárközpontban tartandó Brau Beviale 2010 új külsővel és teljes erővel közeledik a starthoz. Az idei év nemzetközileg legjelentősebb, ital-alapanyagokkal, technológiákkal, logisztikával és értékesítési ötletekkel foglalkozó szakvásárán kereken 1400 kiállító mutatkozik be az ide várt 34.000 látogatónak.

A kiállítók – köztük ismét látható a fiatal, innovatív vállalatok közös standja – átfogó kínálata mellett számos külön bemutató kínál plusz kiegészítő információkat. Az „Energia & víz” tematikus pavilont, amelyet a müncheni Műszaki Egyetem weihenstephan-i Competence Pool-jával közösen alakítanak ki, az erőforrásokkal való kíméletes gazdálkodásnak szentelik. A „Future Beverage Industry 20XX” tematikus pavilon az italgazdaság jövőjébe nyújt bepillantást. A berlini Sörfőzdék Kísérleti- és Tanintézetével karöltve itt az italgazdaság jövőjével kapcsolatos nagyszabású elképzeléseket és kreatív ötleteket mutatják be. Már a vásár kezdete előtti hétfőn és kedden ülésezik a PETnology Europe c. szakmai kongresszus. Magán a vásáron a „Packaging Wall of Excellence” a PET-palackgyártás teljes értékteremtési láncában született innovációkkal lep meg. A jól kezelt sör kedvelői előre örülnek a European Beer Star Award-nak – amelynek Consumers’ Favourite-jait az első vásárnapon vakkóstolással választják ki a vásárlátogatók – és a nagy díjkiosztásnak a második vásárnapon. A vásár egész ideje alatt a technikai újdonságokról és a legaktuálisabb trendekről szóló rövid előadásokra várja a látogatókat a kiállítói szakmai fórum.

2009-ben is világcsúcs a német italgyártási technológia

2008 közepétől kezdődően az egész német gépgyártás a pénzügyi és gazdasági válság örvényébe került. Az elmúlt évben, amely évtizedek óta a legrosszabb volt, a gépgyártásnak ténylegesen 25%-os visszaeséssel kellett megbirkóznia (Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetsége, VDMA). A gyártási volumen 151 milliárd euróra csökkent. A növekedés az élelmiszergyártó és csomagológépek ágazatában is leállt, mivel egyidejűleg minden fontos külföldi piacról érkező megrendelés is leállt. A drasztikus visszaesés kiváltói kizárólag az egész világon uralkodó válsághelyzettel összefüggő külső tényezők voltak. A termelési volumen szűk 17%-os csökkenésével az élelmiszergyártó- és csomagológépek gyártói, kereken 600 vállalat mintegy 60 500 dolgozóval, jobban átvészelték a nehéz időszakot, mint összességében a gépgyártás. Az Élelmiszergyártó Gépek és Csomagológépek VDMA Szakmai Szövetség ideiglenes számai szerint ennek az ágazatnak a termelési értéke 9,230 (2008 = 11,088) milliárd euróra esett vissza 2009-ben.

Néhány hónapja ismét enyhén növekszik a termékek iránti érdeklődés és az élelmiszergyártó- és csomagológépek rendelésállománya. Az összes piacon tapasztalható bizonytalanság miatt azonban még nem lehet konkrét előrejelzéseket adni 2010-re. A VDMA szakmai szövetség azt reméli, hogy a hagyományosan kevésbé ciklusfüggő élelmiszergyártó- és csomagológépek gyártói gyorsabban kilábalnak a válságból, mint a gépgyártás egésze.Ez vonatkozik az itteni integrált italgyártási technikára is, amely 2000 és 2008 között 150%-kal, 2,56 milliárd euróra tudta növelni gyártási volumenét. Ebben az időszakban a német italgyártási technika, amely átlagban 80% feletti exporthányaddal rendelkezik, további világpiaci részesedéseket nyert. Ez a szektor 2009-ben, a válság évében is meg tudta tartani csúcspozícióját és technológiai vezető szerepét a világpiacon.

Az elmúlt évben az italgyártási technika termelési volumene az ideiglenes számok szerint 1,69 (2008 = 2,56) milliárd euróra csökkent. Az italgyártási technika teljes piaci volumene jóval nagyobb, mint ez az érték, mert statisztikailag egy sor beszállítói összetevőt, valamint például a műanyag palackok fúvógépeit is más VDMA szakmai szövetségekben veszik nyilvántartásba.

Általában véve az italgyártási technika német gyártói számára továbbra is jók a kilátások. Ebből a szempontból többek között döntő az a tény, hogy a világ népessége évenként csaknem 83 millió fővel nő(Egyesült Nemzetek, World Population Prospects). A jelenleg csaknem 6,9milliárd földlakó több mint fele ma is nagyvárosi térségekben él, és rá van utalva a csomagolt élelmiszerekre és italokra.

Már egyedül az alkoholmentes italoknál évente 5%-os növekedés várható 2013-ig, a sörfogyasztásnál pedig 4%-os plusz. (Euromonitor).A legnagyobb mértékben növekvő piacok Ázsia és Latin-Amerika, valamint a kelet-európai országok. Nyugat-Európa telített piacain a német italgyártási technika számára a termék-innovációk terén vannak értékesítési esélyek, amelyek gyakran új csomagolás-változatokkal járnak. Az alkoholmentes italok számára csomagolóanyagként a PET vált be. Németországban például az összes alkoholmentes italnak 77,5%-át töltik PET palackokba (Forum PET, 2008). A világon minden palackozott italnál a PET a favorit az üveggel, dobozzal és kartonnal szemben. A PET és a doboz számára a következő években nemzetközi szinten átlagon felüli növekedési rátákat várnak.

Mint a nürnbergi Brau Beviale mutatni fogja, az italgyártó technika ajánlattevői nagy súlyt helyeznek arra, hogy csökkentsék a gépek és berendezések komplexitását. Ezen felül fontosak a lehető legkisebb üzemeltetési költségek egy berendezés teljes élettartama alatt. Emellett egyre nagyobb szerepet játszanak az energia- és környezetvédelmi témák, annál is inkább, mert a végfelhasználók is mind érzékenyebben viszonyulnak ezekhez a témákhoz.