Mozgás a globális italpiacon,italtrendek és trendi italok

 

 

Italok pozicionálása innovatív csomagolási ötletekkel

Évről évre nemcsak újabb italötletek születnek, de a már meglevő is újra pozicionálja magát. Legyen szó a tea-, maláta-, speciális kevert söritalok vagy prémium ásványvizekhez kínált innovatív koncepciókról, a kreativitás fogyasztói érdeklődést generál. Az italok pozicionálásánál egyre dominánsabb szerepet játszik a csomagolásuk. A Brau Beviale vásáron ezért szentel nagy figyelmet a „Korszerű csomagolás” tematikus pavilon speciálisan ennek a témának, érdekes megoldási javaslatokkal az anyagoknál és a technológiánál. Itt is érvényes, hogy pontosan fel kell térképezni a fogyasztói érdeklődést, és a fenntarthatóságot is be kell építeni a koncepciókba. Természetes, hogy a lightweighting jelentőséget nyer a csomagolás minőségének megőrzésében. Ha a globális italpiacot nézzük, az alkoholmentes üdítőital-, sör- és tejcsomagolások területén 2010-ben, 34%-os piaci részesedéssel teljesen előretört a PET-palack – közli a brit Canadean piackutató intézet. Az üveg (17%), a karton (11%) és a doboz (10%) követi. Egyre nagyobb figyelmet szentelnek a megújuló nyersanyagokból készülő csomagolások fejlesztésének. Így egy ásványvíz-palackozó például egy megújuló nyersanyagokból gyártott PET-palackot hozott a német piacra, melynek jelenlegi részaránya 20%. Egy üdítőitalokat gyártó cég egy 100%-ig növényi alapanyagból készült palackot mutatott be, amely többek között kölesszárat, píniakérget és kukoricaszalmát tartalmaz.

 

Alkoholmentes italok – a világpiac

Az alkoholmentes italok globális fogyasztása 2010-ben több mint 550 milliárd litert tett ki, az egy főre jutó globális fogyasztás pedig 80 liter körül alakult. Az eladott alkoholmentes italok mennyisége az inkább sovány 2009-es év után szűk 4%-kal nőtt. Az egész világon eladott italok mintegy egyharmada alkoholmentes, további kb. egyharmadot a forró italok tesznek ki. A harmadik harmadon a tej és az alkoholtartalmú italok osztoznak, majdnem azonos arányban.

 

Az alkoholmentes italok növekvő fogyasztásának hajtóereje Ázsia marad a világfogyasztás egynegyedével. India 2010-ben 16%-os, Kína 14%-os növekedési rátával tűnt ki. Észak-Amerika a világ összes értékesítésének ötödét adja – 2010-ben enyhén csökkenő fogyasztással. Szintén rendkívül erős a növekedés, de alacsonyabb szintről indul: az afrikai piac, valamint a Közel-Kelet a világfogyasztás 10%-ánál alacsonyabb értékkel. Amíg Ázsiában jelenleg fejenként 35 liter alkoholmentes italt vásárolnak, Afrikában, valamint Közel-Keleten még 10 liternél kevesebbet. 2010-ben Latin-Amerikában is szívesen fogyasztottak alkoholmentes italokat. Az összesen 5%-os emelkedést a brazil piac generálta, amely a latin-amerikai vásárolt alkoholmentes italmennyiség 30%-át, valamint 2010-ben 7%-os növekedést mondhat magáénak. Jelentősen megerősödött a kelet-európai piac, mindenekelőtt Oroszország. 1%-nál is kisebb, csökkenő forgalmat könyvelt el az alkoholmentes italok nyugat-európai piaca – kétségtelen, hogy ezt a világforgalmazás 18%-ával nagyon magas szintről kiindulva.

 

Összességében véve, mindenekelőtt a BRIC országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) tekinthetők az alkoholmentes italok jövőbeni piacának. Ha a századforduló körül az alkoholmentes italok teljes eladásának 12%-át mondhatták magukénak, a részarány 2010-ig már több mint 20%-ra emelkedett. 2015-ig még további, akár 25%-os növekedést prognosztizálnak (Canadean).

 

Ha az alkoholmentes italok globális értékesítését italkategóriák szerint felosztva nézzük, a gyümölcslevek és gyümölcsös italok, valamint a sportitalok és szénsavas üdítőitalok fogyasztása 2010-ben kismértékű növekedést ért el, a csomagolt víz jelentősebb, kb. 4%-os növekedést mutatott. Ezzel a csomagolt víz az alkoholmentes italok világfogyasztásának 30%-át teszi ki. Kétszámjegyű növekedési értékekkel tűntek ki az energiaitalok. Nyugat-Európában erőteljes növekedést mutató piacok ebben a szegmensben Dánia, Franciaország és Norvégia.

Mind kedveltebb lesz a különböző anyagokkal dúsított víz. 2005 óta a forgalmazás több mint kétszeresére nőtt. A teljes volumen 80%-át kitevő értékkel mindenekelőtt három piac áll a középpontban: Németország, USA és Japán. Vitaminokkal, ásványi anyagokkal vagy oxigénnel dúsítva – a kiegészítő összetevőkkel gazdagított víz különböző változatokban létezik – a világ különböző régióiban, teljes mértékben a fogyasztói igényekhez igazodva. 2010-ben a világon 30 milliárd liter körüli RTD (Ready to Drink) kész teaitalt ittak meg. Mindenekelőtt azok a természetes koncepciók keresettek, amelyek készital-elképzeléseket tartalmaznak. Emellett négy piacon, Kínában, Japánban, az USA-ban és Indonéziában koncentrálódott a világ teljes forgalmának háromnegyede. A következő években további növekedéssel számolnak (Euromonitor International).

 

Alkoholmentes italok – a német piac

Ha alaposabban megnézzük a német piacot, mindenekelőtt az üdítőitalok területén tapasztalhatunk pozitívumot. Itt 2010-ben 117-ről 118,2 literre nőtt az egy főre jutó fogyasztás, és ezzel elérte a legmagasabb szintet (Wirtschaftsvereinigung Alkoholfreie Getränke, wafg = Alkoholmentes Italok Gazdasági Társulás). Az egy főre eső ásvány- és gyógyvíz fogyasztása 2010-ben a kb. 131 literes magas szinten maradt. Szintén népszerű: a kevesebb szénsavat tartalmazó vagy szénsavmentes ásványvíz. Míg a kevés szénsavat tartalmazó víz piaci hányada 43%-nál stabilizálódott, a szénsavmentes víznél ez több mint 10%-ra nőtt. Az ásványvíz marad Németország legkedveltebb alkoholmentes itala. Ennek oka vélhetőleg a német ásványvizek sokfélesége. Így a fogyasztók 500 ásvány- és 50 gyógyvíz közül választhatnak. Az ügyes marketing szintén segít: Így röviddel ezelőtt az Informationszentrale Deutsches Mineralwasser (Német Ásványvíz Információs Központ) megjelentette a „Mineralwasser für Genießer“ (Ásványvíz rendszeres fogyasztók számára) c. brosúrát.
A Handelsverband Heil- und Mineralwasser (Gyógy- és Ásványvíz Kereskedelmi Szövetség) ásványvíz-sommelier tanfolyamokat szervez, közel hozva ezzel a résztvevőkhöz a legkülönfélébb ásványvíz-ízélményeket. Mindinkább keresettek: a prémium ásványvizek, rendszerint a különleges, formatervezési vagy csomagolási díjakkal kitüntetett üvegpalackokba töltve. Működik a másként gondolkodás; ezt bizonyította egy német Smoothie-márka, amely egy designer labellel együtt jelent meg a piacon. Ebből egy szokatlan palackforma alakult ki, elülső oldalán egy speciális tervezésű, exkluzív póló design-scribble-jével.

 


 

Jó hírek a sörágazat számára: emelkedik a világ sörfogyasztása

2015-ig az általános sörfogyasztás vélhetően évente kb. 3%-kal emelkedik. Ha ez így lesz, a világ teljes sörfogyasztása már 2013-ban átlépheti a 2 milliárd hl-es értéket. A növekedés főként Ázsiában és Afrikában lesz a legnagyobb – itt évente kereken 5%-os emelkedéssel számolnak. 2015-ig így Ázsiának 38% részaránya lenne a világ sörértékesítésében. Latin-Amerikában évi 3% növekedést várnak, Kelet-Európában 1,5%-ot. Egyedül csak a nyugat-európai sörpiac fog stagnálni 2015-ig. Amíg Németország, Hollandia, Franciaország és Nagy-Britannia számára csökkenő sörfogyasztással kalkulálnak, Finnországban, Olaszországban, Norvégiában, Portugáliában és Spanyolországban még megvan a sörpotenciál (Canadean). Ha a világ sörfogyasztására vonatkoztatott eladási számokat valamivel pontosabban és sörcsoportok szerinti felbontásban szemléljük, szembetűnik, hogy egyedül a négy legnagyobb sörfőző konszern, az Anheuser-Busch InBev, a SABMiller, a Heineken és a Carlsberg, a világ sörforgalmazásának mintegy 42%-át tartja a kezében.
A világ legjelentősebb sörmárkái a Grupo Modelo szerint a Budweiser, a Snow, a Skol, a Miller és a Corona. 98,3 millió hektoliterrel a német sörpiac 2010-ben 1989 óta először maradt el újra a 100 millió hektoliteres határtól. Az egy főre eső fogyasztás visszaesett 107,4 literre. A kevert söritalok sem teljesítettek jól 2010-ben. A fogyasztás 2,7%-kal esett vissza. A sörfőzdék minden szempontból érdekes új fejlesztésekkel válaszoltak erre – mint például egy körtés-gyömbéres sörkeverékkel vagy a whisky-ízesítésű fehér sörrel. Európán belül a német sörivók egy főre eső fogyasztásukkal az eddigiekhez hasonlóan a harmadik helyen állnak a 142,4 litert fogyasztó csehek és a 108,1 liter sört fogyasztó osztrákok mögött. Érdekességet jelent a lengyel piacon az egy főre eső 87,3 liter – itt egy egész Európában egyedülálló „csomagolási jelenség” figyelhető meg. Alig hihető, de az eladott sör 40%-a Lengyelországban dobozos változatban kerül a fogyasztókhoz; olyan százalékos arány ez, amely más európai országokban még csak megközelítőleg sem valósul meg.
Ok: Lengyelországban a dobozt nagyon kényelmes használata miatt kedvelik, és a fiatalok körében egész egyszerűen „menő”. Oroszországban az egy főre jutó sörfogyasztás 2010-ben 73 literre csökkent (Canadean).

 

Vodka – nemzetközileg a legnépszerűbb rövidital

A világ rövidital-fogyasztása tekintetében a brit IWSR, International Wine and Spirit Research egy tanulmánya 2010 és 2014 között kb. 2,2% növekedéssel számol. Ázsiában mintegy 4,8% növekedést várnak. Ott már ma a világ rövidital-fogyasztásának 44,6%-a mérhető. Globálisan a leggyakrabban fogyasztott rövidital 2010-ben a vodka volt.

 

Mind kedveltebb a bor

A három vezető bornemzet, Franciaország, Olaszország és Spanyolország 2010-ben a világon termelt bormennyiségnek pontosan a felét tudhatta magáénak. Kína a 7. helyet foglalta el a világ legnagyobb bornemzetei közt. 2010 és 2014 közt a kínai bortermelés ismételten 77%-kal nő majd.
A kiváló minőségű borok Kínában eddig még kétségtelenül hiánycikknek számítanak. 2014-ig az egész világon növekvő, mintegy 3,2%-os borfogyasztásból lehet kiindulni. A sima bor fogyasztásának kb. háromnegyedén, amely a világ borfogyasztásának 92,6%-át teszi ki, valószínűleg az USA, Kína és Oroszország fog osztozni. 2012-ben feltehetően az USA lesz a sima borok legnagyobb piaca – még Olaszország és Franciaország előtt. 7,4%-ot tett ki a habzó borok részaránya a világ borfogyasztásában. Itt 2014-ig a kb. 5,6%-os növekedésnek köszönhetően még erőteljesebb növekedési ráta várható, mint a sima boroknál. A bortermelő országok közt a világon jelenleg a
9. helyen tartózkodik Németország – még akkor is, ha a 2010-es év mennyiségi szempontból rosszabb is volt. A német borfogyasztásnál
2014-ig kb. 0,5% növekedést prognosztizálnak (IWSR tanulmánya).

 

Semmi kétség: A globális italpiacon a hagyományok mellett a fogyasztói érdeklődés ébren tartásához a jövőben is elkel a szükséges innovációs töltet. Úgy tűnik, egyre inkább megértik, hogy eközben szabad másként is gondolkodni, és éppen a „másként gondolkodás“ az, ami különösen jól beválik a fogyasztónál. Jelentsen ez egy speciálisan a luxus sörök számára kifejlesztett palackot, egy csomagolást, amely a termék közvetlen utánérzése, vagy ágazatokon átnyúló együttműködést. Minden elképzelhető. Célcsoportokra összpontosítva történő tervezéssel itt sok minden legalább olyan sikeres lehet, mint az új íz- és italváltozatok fejlesztése. Összegzés: Izgalmas marad az élet az italágazaton belül. Továbbá: Innovatív ötletekkel még a visszaesést elszenvedő italszegmensekben is siker könyvelhető el.

 

(Brau Beviale sajtótájékoztató)